בלוג האימון של טלי פלד
0
09.01.17
אימון אישי – התייחסות לביקורת

אימון אישי – ביקורת כתהליך בונה

"לדון את עצמך קשה שבעתיים מלדון את הזולת" אמר אנטואן דה סנט-אכזופרי בספרו 'הנסיך הקטן' ודווקא לכן חשוב שנהיה פתוחים לביקורת אחרים, כל עוד היא ביקורת בונה שיש מה לעשות עימה.

ביקורת מוגדרת בויקיפדיה כשיפוט או הערכה של מישהו או משהו. היא משמשת אותנו בבואנו לבקר אחרים אך גם מופנית אלינו, היא יכולה להרוס אבל גם לבנות והכל תלוי כיצד עושים בה שימוש וכיצד מתייחסים אליה.נתייחס תחילה לביקורת שאנו מעבירים, ביקורת יכולה להרוס ויכולה לבנות והיא תלויה במספר גורמים שחשוב שתלמדו אותם:

אימון אישי והעברת ביקורת

  •  השפה שבה נאמרה הביקורת יכולה להיות שלילית ולכן לא אפקטיבית (לדוגמא: את לא מקפידה על קיום ישיבות), לחילופין היא יכולה להיות חיובית כך שהצד השני יקבל אותה (חשוב לי שתקפידי על קיום הישיבות ומידי פעם אצטרף אליהן). אותו המשפט בשפה אחרת יעשה את ההבדל למקבל הביקורת.
  •  התייחסו לעובדות ולא לשמועות – כאשר אנחנו מצטטים אחרים על בסיס דברים ששמענו כביקורת, אנחנו בעצם נותנים במה לדברים שלא בטוח שהם נכונים. בביקורת יש להתייחס לעובדות בלבד, לא לרגשות שלנו/של אחרים.
  • אל תתנו ביקורת חריפה אלא ביקורת בונה – כזו שהמקבל יבין, שלא ייעלב, שלא יכנס למגננה ובעיקר שיוכל להכיל אותה ולמנף אותה למעשים.
  • דברו בגובה העיניים כך שהביקורת לא תראה כמשהו מתנשא כלפי הצד השני.
  • תנו דוגמאות או דרכים לשיפור ובעיקר העבירו מסר לצד המקבל שהוא יכול לשפר, שכוונתכם חיובית ונובעת דווקא מהערכתכם אותו ורצונכם בהצלחתו.

אימון אישי וקבלת ביקורת

ובאשר לביקורת שאנו מקבלים מאחרים: קורה שקיבלנו ביקורת מאחרים והשאלה היא מה עשינו איתה: האם נפגענו או נעלבנו? האם הפנמנו? האם למדנו משהו? האם התעלמנו? כאשר מדובר בביקורת בונה – עלינו לייחס לה חשיבות ולבחון כיצד אנחנו יכולים להשתפר או להתנהל טוב יותר. לא קל לקבל ביקורת גם כשהיא נועדה לעורר אצלנו מודעות לדברים שאיננו רואים או לא מייחסים להם חשיבות מספקת, וודאי כאשר היא מתייחסת להתנהגויות לא טובות שלנו, אבל, ביקורת כזו מהווה מתנה אם אנחנו מסוגלים להפוך אותה ללמידה שתקדם ותשפר אותנו. המטרה שלנו כמקבלי ביקורת בונה היא לבחון אותה, להיות מודע לה, לא להתעלם ממנה, להישאר בחיים לאחריה… ולהפיק ממנה תועלת להמשך חיינו.

אימון אישי – איך מפיקים תועלת מביקורת בונה?

ראשית, לומדים לא להיעלב, מקשיבים לאחרים, לא מציפים כעסים ולא מסתגרים, לא ממהרים להשיב אלא עושים עבודה על הביקורת שקיבלנו: משנים הרגלים, התנהגויות, מחשבות, התנהלויות ועוד. קל? ממש לא… קשה ולכן פעמים רבות אנו זקוקים לתמיכה חיצונית ופעמים רבות אף לחיזוק הביקורת על ידי אחרים כדי שנדע שהיא אמיתית ושכדאי לעבד אותה. פעולות שיכולות לתמוך בכם בתהליך קבלת הביקורת הן אלו:

  • קבלו את הביקורת כהזדמנות לחקירה ולמידה , שיפור והתקדמות
  • קבלו את הביקורת כמשהו חיובי שנועד לשרת אתכם ולא כמשהו שלילי כיוון שהיא נועדה ללמד אתכם
  • הימנעו מכעס, תוקפנות, עוינות, פגיעות, העלבות, תסכול – רגשות שליליים לא יאפשרו לכם ללמוד ולכן נסו לשלוט ברגשות ולהתנהל בצורה שכלית ולא רגשית
  • שאלו את עצמכם מה יאפשר לכם להשתפר, להתנהל טוב יותר, לקבל ביקורת חיובית, מה עליכם לחזק. אם אתם מספיק חזקים – שאלו את מעביר הביקורת כיצד לדעתו תוכלו להשתפר וליצור שינוי
  • בקשו דוגמאות לביקורת על מנת שתוכלו ללמוד מהן
  • בחרו להטמיע שינויים בחיי היומיום שלכם בעקבות הביקורת, כאלו שיובילו אתכם למשוב חיובי בהמשך ולהצלחה הן בחיים האישיים הן בקריירה ובתחומי הניהול.

 

רוצים להתנהל בבטחון ובאסרטיביות? ללא חשש? לשנות ולשפר הרגלים? אני לרשותכם. אתם מוזמנים לפנות אלי : 050-8380603

לקריאה נוספת – אימון אישי

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה