בלוג האימון של טלי פלד
0
05/03/2017
אימון אישי – מיומנות האמפתיה

אימון אישי – אמפתיה כחלק מאינטליגנציה רגשית

אמפתיה, כך על פי הויקיפדיה, היא תהליך פסיכולוגי רגשי-שכלי שבו אדם קולט ומבין במידה מסוימת את מצבו הנפשי של הזולת. אמפתיה מופיעה לעתים קרובות כתגובה למצוקה אצל הזולת והיא כוללת הן את קליטת מצבו הנפשי של הזולת והבנתה, הן את העברתה כך שהזולת ירגיש מובן נפשית. אנו נוטים להגדיר אמפתיה כיכולת של אדם לשים את עצמו בנעליו של אדם אחר, באופן זמני, אך לא מתוך הזדהות והתחברות מלאה, אלא מתוך ראיית קשייו ורגשותיו. מאמר מרתק שפורסם באתר 'הפורום הכלכלי העולמי' בינואר 2016 והופיע במגזין דמרקר, מדבר על כך שאמפתיה היא מיומנות בינאישית המהווה מרכיב באינטליגנציה הרגשית והיא מאפשרת יחסים בינאישיים והתנהגות חברתית טובים יותר. האם ניתן ללמוד מיומנות זו? מחקרים שנעשו הראו שכן. ניתן ללמוד ולחזק את האמפתיה הקוגניטיבית-רגשית-התנהגותית באמצעות אימון פורמלי:

  •  לימוד כיצד לזהות רגשות של אחרים וכיצד להגיב עליהם בצורה הולמת
  •  לימוד מודלים להפגנת אמפתיה בתגובה לאמירה/מלל של הזולת
  • אימון עצמי בהפגנת אמפתיה בדרך של דיאלוג בין הלומד למאמן
  • ביקורת בונה על נסיון האדם להפגין אמפתיה הכוללת שבחים לתגובה אמפתית הולמת

 

אימון אישי למנהלים: אמפתיה – טוב או רע?

ההשקפה המסורתית של ניהול היתה זו שהתמקדה בהשגת תוצאות, בנוקשות והוראות לעובדים על מנת שהביצועים יהיו גבוהים וכדי להשיג תוצאות בכל מחיר. למעשה חייהם האישיים ותחושותיהם של העובדים לא היו חלק מהניהול ונושא האינטליגנציה הרגשית תפס מקום קטן מאד, אם בכלל, בתיאוריות ובמודלים לניהול. אלא שכיום ולאחר לא מעט מחקרים בנושא וספרים שנכתבו על האינטליגנציה הרגשית, ברור כי ניהול, מנהיגות והובלת צוות אינם יכולים להתקיים ללא שמנהלים יהיו מחוברים לעובדים, יהיו קשובים, יעוררו אצלם מניעים שחשובים להם להצלחה וינהלו תקשורת טובה ושיח בונה. האינטליגנציה הרגשית (EQ) של מנהלים תופסת בימינו מקום חשוב בניהול ואמפתיה נכללת אף היא באותה התקשורת ובמערכות היחסים שכן עובדים הם בראש וראשונה בני אדם. כמנהלים עלינו להכיר ברגשות שלהם ולשלב אותם כחלק ממערך ההנעה לביצועים. אמפתיה היא חלק מכך והיא מחזקת יחסים ובעקיפין מסייעת לביצועים ותוצאות עסקיות. האמפתיה נותנת לעובד תחושה שקשובים לו, שמבינים את הצד שלו, שמתייחסים לרגשות שלו.

אמפתיה מהווה אם כך מיומנות יעילה ביחסי מנהלים-עובדים כל עוד אנו כמנהלים קשובים לקשיי ורגשות העובד ומזדהים עמו אך במקביל שומרים על חיבור למטרותינו כמנהלים שהן מטרות הארגון. הזדהות מוחלטת עלולה להסית אותנו מהמיקוד העיסקי, הזדהות נכונה ושמירה על גבולות רק תשפר את התחושות של העובד. כדי לגלות אמפתיה לעובד עלינו להיות ערניים לסימנים שמעידים כי העובד חש רגש כלשהוא. הסימנים יכולים להתגלות בשפת הגוף שלו, הבעות פנים, אינטונציה, מלל.

אמפתיה כמיומנות חוץ ופנים בניהול

אמפתיה משרתת את הארגון בשני מישורים: המישור החיצוני המופנה כלפי לקוחות וספקים ובא לידי ביטוי בשרות, במשא ומתן, בשיווק, בקשר עם קהל היעד של הארגון ועוד…  המישור הפנימי בו הארגון ומנהליו מפנים את האמפתיה לעובדים במטרה להבין את העובדים (תחושות, רגשות, רצונות, אכזבות …) ולייצר מערכות יחסים טובות שיקדמו את הארגון. בהקשר זה ראוי להזכיר את אדם גרנט, פרופסור לפסיכולוגיה בבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה ומחברו של רב-המכר 'תן וקח' טוען כי למנהלים מופנמים יש יתרונות על פני מנהיגים מוחצנים, שכן הם מצטיינים דווקא בתכונות שאינן אופייניות למנהיגים כריזמטים ומוחצנים, כמו מיומנות באינטראקציות אישיות, מיומנות האמפתיה וכן קבלת החלטות שמבוססת על התכוונות ולא על אימפולסיביות.

אימון אישי – איך מתרגלים אמפתיה בפועל?

  • הכל מתחיל במודעות עצמית  – בהבנה שעלינו כמנהלים לנהל הן בפן העסקי, הן בפן הרגשי ולפיכך עלינו להיות מודעים לרגשות העובדים.
  • הקשבה לצרכים והרצונות של העובדים.
  • הזדהות עם מצבים רגשיים שונים של הצוות ושיחות אישיות בעת הצורך.
  • מודעות לחששות של עובדים בסיטואציות שונות – אל תתעלמו מחששות אלא בקשו לשתף אתכם.
  • אפשרו לעובדים להביע דעות ללא חשש וללא שיפוט וגלו אמפתיה לכל דיעה/רגש גם אם הוא זר לכם.

 

לסיכום, להראות מודעות לרגשות העובדים שלך ולהעריך את הרגשות האלה, גם כשאינך מסכים איתם, זהו מהלך בונה אמון. העובד מבין כי יש התייחסות לרגשות שלו והם יילקחו בחשבון. תפקידך כמנהל לא בהכרח להסכים עם העובד אלא להבין אותו, לגלות אמפתיה, לחזק אותו ולנתב אותו להצלחות. האמפתיה שלך היא מיומנות קריטית עבור ניהול והנהגה אפקטיביים.

רוצים לשפר מיומנויות ניהול? מיומנויות בינאישיות? אני לרשותכם. אתם מוזמנים לפנות אלי : 050-8380603

לקריאה נוספת – אימון אישי

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה