בלוג האימון של טלי פלד
0
19.02.13
דימוי עצמי וחשיבותו

מהו דימוי עצמי ?

דימוי עצמי הוא מונח רב ממדי המכיל מערכת של אמונות, דעות ודימויים שהאדם מייחס לעצמו (אופי, דימוי גוף, דימוי חברתי, ערכים, כישורים, מעמד וכו') והוא ניזון החל מגיל צעיר מהשפעות אחרים עלינו, מחוויות ילדות, מאמירות שאמרו עלינו קרובים לנו, מאירועים חברתיים ועוד.
הדימוי העצמי משתרש בנו אך הוא אינו דבר קבוע וניתן לשינוי בעזרת אימון אישי ותהליכי מודעות פנימיים. למעשה האחריות על הדימוי העצמי היא שלנו באופן שמאפשר לנו להפוך דימוי עצמי נמוך לדימוי עצמי חיובי וגבוה. מהלך כזה הינו תנאי למימוש הפוטנציאל האישי ולהצלחה. הבחירה לחלוטין בידינו והשאלה היא רק עד כמה אנו רוצים בכך.

מהם הכלים לשיפור הדימוי העצמי?

ראשית, מודעות עצמית גבוהה. החוויות, המשפטים והאירועים שחווינו מושרשים בתוכנו עמוק ולכן עלינו לבחון את השפעתם על הדימוי, את נכונותם, את התייחסותנו אליהם ולאפשר ראייה נכונה של העצמי שלנו.
שנית, בחינה של ה'עצמי' החדש שלנו – כיצד אנו מעריכים את עצמנו בעיניים שלנו ולא על פי עיני אחרים. ההערכה שלנו בנויה מתכונות ויכולות שאנו מייחסים לעצמנו. דימוי עצמי נמוך פרושו שאנו מעניקים ערך נמוך לתכונות מסוימות שלנו. זוהי תמונה של מה שאנחנו חושבים אך לא תמיד של מה שנכון במציאות ולכן עלינו לבחון את הדברים במציאות מחדש.
בנוסף, עלינו לבחון את הדרך בה אחרים תופסים אותנו. דרך זו יכולה להיות נכונה ואם נהיה מודעים לה, נוכל לשנות את ההסתכלות שלנו על עצמנו ולהעריך עצמנו טוב יותר. היא גם יכולה להיות לא נכונה ולהשפיע בצורה הרסנית על הדימוי העצמי שלנו. לעיתים אנו נותנים פרשנויות מוטעות ומניחים הנחות לגבי מה שאחרים חושבים עלינו ולעיתים חוסר פרגון של הסביבה משפיע על הביטחון והדימוי שלנו.
לבחון את המקומות בהם הצלחנו על מנת להבין את החוזקות שלנו שיש להן תרומה גדולה לדימוי העצמי.
כשלונות יכולים לערער את הביטחון שלנו ובכך לפגוע בדימוי שלנו ולכן יש לבחון כשלונות ולבדוק האם הם באמת קשורים אלינו, האם אנו יכולים לעשות דברים בצורה אחרת וטובה יותר.
דימוי עצמי שלילי/נמוך גורם לחוסר ביטחון, לפחד מכשלונות, לתחושת חוסר אונים וחוסר יכולות (אני לא טוב בזה, אני לא מסוגל וכו') והופך לעיתים לנבואה המגשימה את עצמה. דימוי עצמי חיובי לעומתו, משמעו תחושה של ערך עצמי גבוה וחיובי וקבלה עצמית.
דימוי עצמי גבוה מושתת כאמור על הדרך בה נעריך את עצמנו, על לקיחת אחריות לשיפור הדימוי ועל הוכחות והשגת מטרות אמיתיות שיאפשרו לנו להעלות את הביטחון והדימוי העצמי.
ככל שהדימוי העצמי שלנו גבוה יותר, כך גדלים הסיכויים שלנו להצלחה בתחומים שונים של החיים – חברתי, קריירה, ניהול, זוגיות ועוד.

טיפים לאימון ופיתוח ביטחון, הערכה ודימוי עצמי:

מראה – תתלבשו יפה. המראה הפיזי משפיע עלינו ועל האינטרקציה עם הסובבים אותנו ומשדר נוכחות. תעמדו עמידה יציבה המשדרת ביטחון ולא עמידה שפופה המשדרת חוסר ביטחון.
תקשורת – הקפידו על קשר עין. מי שלא מקפיד משדר חולשה וחוסר ביטחון. התאמנו על פיתוח יכולות small talk בחברה כדי להרגיש שאתם מסוגלים לכך ועושים זאת בביטחון.
התבלטות – חישבו מהן החוזקות שלכם וכיצד תוכלו להביא אותן לידי ביטוי באופן שיאפשר לכם להתבלט בחברת אנשים ולקבל תשומת לב והערכה.
סינון – לימדו כיצד לסנן תגובות וביקורות לא מפרגנות של אחרים, כיצד לא לשייך לעצמכם כשלונות ובעיות של אחרים. לפגיעות יש השלכות הרסניות על הביטחון והדימוי העצמי. בנוסף, הימנעו מלהיות בחברת אנשים שליליים שיכולים להשפיע עליכם.
פחדים – הדרך להתמודדות עם פחדים היא לא להימנע מהם אלא הפוך – להתמודד איתם. אם אתם מפחדים למשל לתת הרצאה לקהל – התחילו בהרצאה לכמה מבני המשפחה ואז הרחיבו את המעגל לאנשים נוספים וכן הלאה.
מחשבות שליליות – מחשבות שליליות הורסות והופכות לנבואה שהגשימה את עצמה. סגלו לעצמכם אמונות ומחשבות חיוביות על מנת שאלו תהפוכנה לאמיתיות.

אם אתם רוצים לשפר את הדימוי העצמי שלכם, עליכם לבחון מה חוסם אתכם, לטפח את הדימוי ולהעצים אותו על מנת שתוכלו להתנהג בביטחון. אני מזמינה אתכם להיעזר בי:

טלי פלד – שיפור הדימוי העצמי
אזור פעילות: בקעת-אונו, גוש-דן, השרון.
050-8380603

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה