בלוג האימון של טלי פלד
3
17.08.14
התעמרות בעובדים: כך תזהו את הבעיה ותטפלו בה

הידעתם? חצי מכלל השכירים במשק חווים התעמרות במהלך שנות עבודתם. נתון נוסף ומפתיע, על פי נתוני משרד הכלכלה הוא, שהמשק בישראל מפסיד שני מיליון ימי עבודה בשנה, בגלל תופעת ההתעמרות בעובדים. כשהנתונים הם חד משמעיים כל-כך, מן הראוי שנעסוק בתופעה בעייתית זו.

אם אתם מנהלים או עובדים שמכירים את התופעה, יכול להיות שאתם נעים בחוסר נוחות בכיסא כשאתם שומעים על כך, זאת מכיוון שבדרך כלל קיים קשר שתיקה סביב הנושא. לארגונים, למנהלים רבים ואף לעובדים שעדים לתופעה באופן יומיומי, לא נוח לדבר על הנושא בדרך כלל.

אמנם לא קיים חוק שאוסר התעמרות בעובד, אבל התעמרות זו במקרים רבים חמורה יותר מהתעמרות פיזית. הצלקת שנוצרת אצל העובד היא נפשית ועמוקה יותר, ועלולה לבוא לידי ביטוי גם בשנים שלאחר ההתעמרות. כאשר אנחנו מדברים על התופעה, מדובר בדרך כלל בהצקות ואף בהתעללות מצד המנהל, שגורמות לעובד להרגיש מבוזה, מאוים ומושפל במהלך עבודתו, ולעתים אפילו מעבר לשעות העבודה.

באופן טבעי, כאשר מנהל מתעמר באחד העובדים שלו (או יותר), הדבר עלול לפגוע בארגון. העובד יבצע את משימותיו ההכרחיות בלבד, בחוסר חשק, יפעל רק כדי לא לספוג צעקות ועלבונות מהמנהל ולאו דווקא לטובת הארגון, ובסופו של דבר קיים סיכוי גבוה שהוא יסיים את דרכו במקום העבודה בשל יחסיו העכורים עם המנהל. אגב, ישנם מקרים חמורים שבהם המנהל מתעמר בעובד כדי לגרום לו להתפטר באופן יזום. 

טלי פלד - על התעמרות בעובד

התעמרות במקום העבודה

מנהלי ארגונים שונים לא מבינים מה המשמעות של התעמרות בעובדים עבור הארגון. כאשר ישנה תחלופת עובדים גבוהה כתוצאה מהבעיה, ישנם הפסדים כספיים לארגון עצמו, ואלו עלולים לתפוח עם הזמן, בשל הצורך בגיוס עובדים, בהכשרתם ובהתמקצעותם. מנהלי ארגונים אלו צריכים לחפש מצב של Win-Win: גם תועלות מצוינות לארגון, גם היעדר תחלופת עובדים גבוהה וגם לשאוף שתופעת ההתעמרות לא תדרוך בארגונם.

כיצד נזהה מנהל מתעמר?

ישנם מנהלים מוכשרים מאוד המביאים תוצאות טובות לארגון, אבל במהלך שגרת עבודתם הם מתעמרים בעובד או בעובדים מסוימים. התעמרות בעובדים נראית לעין על ידי כל העובדים, אך לפעמים ישנה העדפה לשתוק, לא לטפל בבעיה ולא להתעמת איתה – וכל זאת מתוך חשש למקום העבודה או ליחסים עם המנהל. כאשר מדובר במנהלי הארגון, ההעדפה בדרך כלל היא לא להתווכח ולא להיכנס לעובי הקורה כשנתקלים בתופעה. ישנם כמה מאפיינים למנהל המתעמר:

  • מטיל אשמה
  • מדבר באופן לא יפה לעובדים
  • מתפרץ ולא מכבד את העובד
  • משפיל עובדים
  • ממדר עובדים
  • משאיר את עובדיו בעבודה לעתים עד שעות מאוחרות
  • מקטין את העובד בו הוא מתעמר
  • עושה מניפולציות רגשיות על העובדים

 

למה זה קורה?

דעתי נחרצת בעניין זה: הסיבות להתעמרות אינן קשורות לעובד כלל. אם העובד לא טוב, אפשר להיפרד ממנו, או להסביר לו בצורה יפה מהן הבעיות בעבודתו. בכל מקרה, אין מקום להתעמרות בעובדים, כמו שאין מקום להטרדה מינית במקום העבודה. מדובר, בעיניי, בהטרדה לכל דבר. העובד יכול להיות לא בסדר, אבל גם כשזה המצב, ניתן לטפל בכך ולא להתעמר בו. אז למה זה קורה? התשובה טמונה במנהל עצמו – אגו מנופח (אני הטוב ביותר), בעיות נפשיות, יחסי אנוש ותקשורת בין אישית גרועים וכו'.

טלי פלד - באנר עם רקע כחול

חשוב להדגיש כי התעמרות בעובדים אינה התנהגות רגעית או אקראית, אלא התנהגות שיטתית החוזרת על עצמה.

האם צריך לפטר מנהל מתעמר?

לארגון ישנו תפקיד מפתח כשמדובר בהתעמרות בעובדים. מנהלי הארגון צריכים להסביר באופן עדין למנהל שקיימת בעיה ולהדגיש בפניו שאין מקום להתנהגות כזו מצידו (כמובן ללא ידיעת העובדים). כאשר הארגון לא עושה זאת – המנהל ימשיך בדרכו ולא ילמד מהטעויות שלו, עובדים רבים תחתיו יתקבלו ויעזבו, או יעבדו תחת משטר אימה נוקשה. כל עוד הבעיה לא תועלה בפני המנהל, גם אם הוא יעזוב את הארגון, ספק אם הוא ישנה את דרכו בארגון החדש אליו יתקבל.

לפעמים הדרך הנכונה עבור הארגון להתמודד עם התעמרות בעובדים, היא להיפרד מהמנהל המתעמר. אם מדובר במנהל מוצלח, יש לנסות ולמנוע פרידה, תוך הסבר למנהל ויצירת מודעות למעשיו. פרידה תהיה רק במקרה של חוסר ברירה שבו נגרם נזק לארגון. ייתכן שהמנהל זקוק להכוונה, וכאן נכנסת הנהלת הארגון לתמונה.

האם גם אני מנהל מתעמר?

כדי שמנהלים יידעו אם הם נחשבים ל'מתעמרים' בעובדיהם, עליהם לשאול את עצמם שתי שאלות מרכזיות:

  • עד כמה התחלופה בארגון שלי גבוהה? – אם התחלופה גבוהה, ייתכן שחלק מהעובדים עוזבים כתוצאה מההתעמרות בהם. בהקשר זה אני מניחה כי כולכם מכירים את המשפט האומר שעובדים אינם עוזבים ארגונים, הם עוזבים מנהלים. לצערי, יש אמת באמירה זו.
  • עד כמה התקשורת מול העובדים שלי טובה ופתוחה? – כאשר התקשורת לא פתוחה ובריאה, הדבר עלול להעיד על חוסר נוחות, שנובע מהתעמרות בעובדים.

אני רוצה להאמין שרובנו לא מתנהגים כך לעובדים וכי אחוז המנהלים המתעמרים קטן. זכרו כי ההון האנושי בארגון הוא המפתח להצלחתו ודומני כי היטיב להגדיר את הניהול האנושי פיטר דרוקר באומרו: "אני מקווה שמנהלים אמריקנים – ובעצם, מנהלים בכל העולם – ימשיכו להעריך את מה שאני אומר מאז ומתמיד: ניהול הוא הרבה יותר מאשר הוצאה לפועל של סמכות ומעמד, והרבה יותר מ-"סגירת עסקאות". ניהול משפיע על אנשים ועל החיים שלהם".

אם יש לכם שאלות או תהיות בנושא, אשמח שתיצרו איתי קשר. מעוניינים לשמוע פרטים על תוכניות האימון למנהלים? אתם מוזמנים לפנות אליי לתיאום פגישת הכרות ללא התחייבות: 

3 Responses

  1. אני מסכימה מאד עם כך שההתעמרות בעובד יוצרת צלקת נפשית עמוקה. עובדים רבים מאשימים את עצמם ללא כל סיבה ומנסים לסגל לעצמם דרכי התמודדות כדי שלא יפוטרו, ונמנעים מלהתעמת עם המנהל/ת. כמטפלת אני רואה כמה היחסים עם המנהלים מעסיקים עובדים הרבה מעבר לשעות העבודה, כולל התמודדות עם סיוטי לילה, ניתוק רגשי, פגיעה ביחסים בתוך המשפחה ועוד. האבחנה האם מדובר בקשיי תקשורת עם עובד מסוים בלבד, חוסר הבנה מה זה אומר להיות מנהל או שמדובר בהפרעת אישיות של המנהל היא משמעותית לכל ארגון.

    חניתה רונס
  2. הבעיה היא שהידיים של העובד קשורות ושהוא לא יכול לעשות כלום. רחוב ללא מוצא.

    קרן
  3. מילים נכונות ומשמעותיות ביותר !!!!
    הרגשתי שזה נכתב בדיוק על הבוסית שלי !!!
    ועל ההרגשה האיומה שאני וחברותי לעבודה מרגישות
    אשמח מאד מאד לקבל למייל שלי חדשות…טיפים…רעיונות.

    גילה ברזילי

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה