בלוג האימון של טלי פלד
0
22.07.14
מי מפחד מניהול קונפליקטים בין עובדים?

בכל ארגון מתוקן קיימים קונפליקטים – ואם במקרה תהיתם, מדובר במצב נורמלי לחלוטין שבו קיימת אי הסכמה בין שני גורמים בארגון, כמו בסוגיות רבות במהלך חיינו (זוגיות, חברים ומשפחה למשל) ולא רק במקום העבודה שלנו. בקרב מנהלים, הקונפליקט יכול לצוץ במצבים רבים. לדוגמא, בין מנהל לקולגה שלו, בין מנהל למנהל שלו (הבכיר ממנו) ואף בתוך צוות העובדים שהמנהל אחראי לו. אנו נתייחס לניהול קונפליקט בתוך צוות העובדים.

הנה מקרה לדוגמא שימחיש את הנושא: במסגרת אימון מנהלים שאני מבצעת, עבדתי עם מנהל שניהל צוות מתכנתים. אחד מחברי הצוות העדיף לעבוד בצורה עצמאית יותר, נבדל משאר חברי הצוות, פחות משתף ומשתתף – מה שיצר קונפליקטים בצוות. במקרה זה מדובר היה בהתנגשות של ערך 'עבודת צוות' של הצוות המגובש לבין ערך 'עצמאות' של העובד הבודד.

טלי פלד - באנר עם רקע כחול

כמנהלים צעירים, סביר מאוד להניח שאינכם בעלי שליטה או השפעה על משאבים בארגון, אך יש לכם מספר יתרונות – אתם בעלי סמכות, הכפופים לכם, הקולגות והמנהלים שלכם מקשיבים לכם, כך שהלכה למעשה אתם מעין אוטוריטה ניהולית ובעלי השפעה על העובדים. במקרי קונפליקט, כמנהלים, אתם יכולים לשמש בתווך כמי שמסוגלים לאזן, לחבר בין אנשים, להרגיע, לפשר ולאפשר להגיע להסכמות. יתרון מרכזי נוסף הוא ההיכרות שלכם עם העובדים – אתם יודעים אם מדובר בעובד עקשן, פשרן, מופנם ופגיע וכו'. לכן, במצבי קונפליקט תוכלו לשמור על האינטרסים של כל הצדדים ועל כבודם.

הבינו את האופי של כל צד בקונפליקט

קונפליקט מצריך אותנו פעמים רבות לנהל משא ומתן בין הצדדים. בניהול משא ומתן חשוב להבין איזה סגנון התנהלות מייצג את כל אחד מהעובדים, מהמנהלים ומחברי הצוות:

  • התחרותי – אדם כוחני שדואג לעצמו, גם אם זה על חשבון הצד השני.
  • הנמנע – האדם שבוחר לא לנקוט עמדה.
  • הפשרן – זה שמוכן לוותר על האינטרסים שלו אם גם הצד השני יוותר, וכך יגיעו לאיזון.
  • האדיב – זה שמוותר לטובת האחר (השאלה היא אם הוויתור יחזיק מעמד לאורך זמן).
  • משתף הפעולה – זה שמחפש לגשר באופן שיהיה טוב לשני הצדדים.

הכרת הצדדים השונים בניהול קונפליקט

ניהול קונפליקטים – כך תבצעו זאת נכון:

תפקידו של המנהל הוא לסייע לצדדים להגיע לנקודת איזון שתאפשר להם להיות מרוצים מההסכם שהושג. הנה כמה צעדים שעליכם לבצע כמנהלים לצורך ניהול קונפליקט בצורה נכונה:

  • התחילו ממקום נקי – מקום שבו אין שיפוטיות, אלא הקשבה לשני הצדדים והבנה מה חשוב לכל צד, מה מפריע לכל צד, מהם הערכים שחשובים לכל צד וחשוב שלא ייפגעו במהלך ניהול הקונפליקט.
  • משיחות אישיות לשיחות משותפות – עברו מניהול שיחות בנפרד עם כל צד לשיחות בנוכחות שני הצדדים, כדי לחבר ביניהם, לאפשר להם במה לתקשורת טובה ולנהל את התקשורת, כך שאף צד לא יפגע בצד השני. כאן אתם נדרשים למעורבות ולהכוונה.
  • שתפו את כל הצדדים – לעתים תידרשו לקיים שיחה עם שני אנשים בלבד ולעתים עם צוות העובדים כולו, הכל בהתאם לנסיבות.
  • דיאלוג מכבד – יש להקפיד לציין בפני כל הצדדים מה חשוב לצד השני, תוך יצירת דיאלוג מכבד ביניהם.
  • נהלו שאלות ממוקדות – בעזרת השאלות יהיה ניתן להוביל את הצדדים להסכמות תוך הבנה של הצד האחר. למשל, בדוגמא שהובאה בפתיחה, ניתן לשאול את המתכנת הבודד 'מה בכל זאת יאפשר לך שמירה על ערך העצמאות ויחד עם זאת עבודה בשיתוף עם הצוות?'. דרך השאלות האלה, יבין העובד את הבעייתיות ויעלה בעצמו פתרונות. במקרים מסוימים תצטרכו גם להציע פתרונות משלכם.
  • אל תהיו עקשנים – ישנם מנהלים עקשנים שמושכים לצד אחד ומתבצרים בעמדותיהם. מנהלים אלו מונעים פעמים רבות על ידי האגו. ניהול טוב הוא ניהול שבו יש איזון לאגו, והאגו אינו מנהל אותנו כמנהלים.
  • סכמו את הנקודות החשובות – לאחר שהבאתם את הצדדים לפשרות תוך שמירה על הערכים החשובים להם, סכמו את הנקודות החשובות לקראת ההמשך.

ניהול קונפליקט - דגשים לעשות זאת נכון

אל תחששו מכניסה לקונפליקטים בין העובדים

ישנם מנהלים המעדיפים שלא להיכנס למקרים של קונפליקטים בין העובדים שלהם, ומסבירים כי 'איני גננת אלא מנהל'. לטעמי, אם מדובר בקונפליקט מתמשך או חמור, זו תהיה תפיסה שגויה לנהוג כך, משום שעלולה לצוץ הסלמה שתפגע בעבודה וביחסי האנוש בצוות. תפקידו של מנהל הוא גם לנהל קונפליקטים במידת הצורך, לטובת המשך עבודה תקין ואווירה טובה בקרב העובדים.

לסיכום, כמנהלים המנהלים קונפליקט, הכי חשוב להקשיב לכולם, ליצור אווירה חיובית ולנהל את הקונפליקט מתוך כבוד לכל הצדדים. תנו לכל הצדדים תחושה שמקשיבים להם, שמתעניינים בהם ונמצאים איתם ולא נגדם. חשוב לתת מקום לרגשות ולתחושות הצדדים (רגש הכבוד, הגאווה העצמית וכו'), כך שכל צד ירגיש שקיבל חלק ממה שרצה וירגיש טוב עם עצמו. שתפו בהגיון שלכם כמנהלים את הפשרות – וחשוב שהצדדים יהיו שותפים לפשרות ככל שניתן.

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה