בלוג האימון של טלי פלד
0
16/07/2013
אסרטיביות בניהול

אסרטיביות כמיומנות חשובה בניהול

כשדן (שם בדוי) פנה אלי לאימון מנהלים, שאלתי אותו מה מטרתו. דן השיב שהוא מתוסכל משום שלא קיבל תפקיד ששאף אליו מאד והוא רוצה לבחון עימי מדוע ולהשתפר. דן הוא כלכלן צעיר בחברה גדולה שבה קיימות לא מעט אפשרויות קידום ולכן היה חשוב לו לעשות תהליך של למידה. שאיפתו המקצועית לטווח של כ- 7 שנים היתה להגיע לניהול המחלקה בה עבד. מנסיוני, המטרה ריאלית לחלוטין אך מהר מאד הבנתי שדן אינו אסרטיבי מספיק, אפשר אפילו לומר שהוא די פאסיבי ולכן לא זכה לקידום. דן סבור היה כי כישוריו יספיקו לו כדי להתקדם לתפקיד בו חשק והבין מהר כי טעה, כי חוסר האסרטיביות לא יאפשר לו ניהול אנשים ועליו ללמוד כיצד להתנהל בצורה אסרטיבית.

מהי אסרטיביות?

על פי המילון מוגדרת האסרטיביות כ- "יכולת לבטא את דעתך ורגשותיך בבהירות ובנחישות, כך שאנשים יקשיבו לך ויענו לרצונותיך". הגדרה זו מתייחסת לארבעה רכיבים משמעותיים:

  • היכולת לעמוד על זכויותיך מבלי לפגוע בזכויות אחרים
  • היכולת להביע בקלות את העדפותיך / רצונותיך
  • היכולת לסרב בקלות
  • היכולת לתקשר בצורה שוטפת ונינוחה

יישום בפועל של 4 מרכיבים אלו מאפשר התנהלות אסרטיבית, אך כאשר אחד מהמרכיבים מיושם פחות – הוא מהווה מעין 'חוליה חלשה' שיש צורך לבחון אותה ובעיקר לשפרה. על פי חוקרי ההתנהגות אלברטי ואמונס, מוגדרת האסרטיביות באופן זה: "אסרטיביות היא התנהגות המאפשרת לאדם לפעול לקידום האינטרסים האישיים שלו, לעמוד על שלו בלי לחוש חרדה, לבטא את רגשותיו בכנות ובנוחות ולממש את זכויותיו האישיות בלי להכחיש או לפגוע בזכויות הזולת".

היכן ממוקמת האסרטיביות במכלול שלושת סגנונות התקשורת הבין אישית?

האסרטיביות ממוקמת בין הפאסיביות לאגרסיביות כפי שמופיע בטבלה להלן:

אגרסיביות

אסרטיביות

פאסיביות

התנהגות המבטלת את הצרכים והרצונות של הצד השני

היכולת להביע ולעמוד על רצונותינו וזכויותינו בצורה ברורה, תוך נחישות ולהשיג את מה שרצינו (כולל שאחרים יקשיבו לנו ויבצעו את רצונותינו)

התנהגות המבטלת את רצוני בפני רצונם של אחרים

התנהגות הכופה על האחר לבצע את רצונותינו ללא התחשבות בו

התנהגות שבבסיסה הכבוד שאני רוחש לרצונותיי, צרכיי וערכיי תוך ביטויים בחיי האישיים ומנגד מכבדת את הזולת

התנהגות המאפשרת לצד השני לכפות עלינו/לדרוש מאיתנו לבצע פעולות שונות מבלי שנביע את דעתנו ורצונותינו

צורת תקשורת שתלטנית וכוחנית

צורת תקשורת מכבדת הכוללת מרכיבים של ישירות, כנות וכבוד הדדי ומהווה לפיכך win-win situation

צורת תקשורת המגיבה ואינה יוזמת

השגת תוצאות טובות בטווח הקצר, אך התנגדויות רבות והיעדר שיתוף פעולה בטווח הרחוק

השגת תוצאות טובות ורתימת אחרים

אי השגת תוצאות ונהירה אחר אחרים

אסרטיביות בניהול

על אף שמדברים בשבחה של האסרטיביות חשוב להבין שהיא אינה כוללת 'דריסת' אחרים אלא טומנת בחובה כבוד לזולת. ישנם עובדים ומנהלים שסבורים כי הם אסרטיביים אך למעשה הם אגרסיביים, כופים את רצונותיהם, 'דורסים' אחרים ולא רואים דבר אלא רק את מטרתם. ניהול שכזה אינו מצליח לאורך זמן ומעורר התנגדויות, וודאי שאינו מאפשר הנעת עובדים בצורה יעילה ומתוך הרמוניה. מנגד ישנם מנהלים מוכשרים ומקצועיים שמתנהלים בצורה פאסיבית. משמע, הם עושים את עבודתם אך בעיקר נמצאים במצב של 'להגיב' ולא במצב של יוזמות, הנעה, קידום רצונות וכו'. מנהלים אלו עשויים להתנהל מתוך ריצוי אחרים על מנת להתקבל על ידם (למשל: קולגות או המנכ"ל), לעיתים יימנעו מדברים שחשובים להם, לעיתים יתנהלו מתוך וותרנות ופשרות גדולות בשל החשש מדחיה ובכך הופכת התנהגותם למאולצת ולא טבעית. הם מתקשים לומר 'לא' ומרגישים שלא נעים להם בסיטואציות של סירוב לאחרים והם מתקשים בהצבת מטרות משלהם. העובדים שלהם לא תמיד יודעים מה מצופה מהם ולעתים קרובות הם מתייחסים למנהל שלהם כאל משהו מובן מאליו ולכן אינם מתייחסים אליו ברצינות ועושים מה שהם רוצים.

על מנת להיות מנהל אסרטיבי המשיג את מטרותיו תוך מתן כבוד לזולת עליכם להקפיד על מספר נושאים:

  • לקדם אינטרסים שלכם ולעמוד על שלכם, לבטא אותם בצורה ישירה וברורה וללא חשש ואם יש צורך לנהל עליהם מו"מ בצורה הגונה ומכובדת.
  • לדעת להציב גבולות באשר לבקשות לא סבירות של אחרים או לחצים המופעלים עליכם. לדעת לומר 'לא' כשצריך. מנהלים רבים מתקשים בכך בשל החשש מעימותים אך גבולות ברורים הכרחיים בניהול ובכלל בחיים.
  • להיות נכון לביקורת תוך יכולת להגן על עמדתכם בצורה עניינית וללא חשש.
  • להציב מטרות ולהגיע אליהן בנחישות אך מבלי לפגוע באחרים תוך הפעלת סמכות אסרטיבית לשם הנעת צוות עובדים למטרות שהצבתם.
  • לנהל תקשורת פתוחה וישירה תוך התייחסות עניינית לכל נושא, שיח מכבד ושליטה עצמית.
  • להיות מסוגלים להאציל משימות לא נעימות על אחרים או להעביר מסרים קשים בצורה עניינית ותוך הנעה ורתימה לעשייה ולהשתפרות.
  • לקבל החלטות בצורה עצמאית ללא לחצים של אחרים.
  • להיות סמכותי כדי להוביל את העובדים מבלי להשתמש ביד חזקה, הרמת קול או פקודות.
  • להתנהל תמיד מתוך כבוד לאחרים ומבלי לפגוע בהם (השפלה, אלימות מילולית, עונשים, צעקות וכל התנהגות בוטה אחרת אינם ממאפייני מנהלים אסרטיביים אלא אגרסיביים).
  • לנהל עובדים אך לא לשלוט בהם, עובדים הם אנשים בוגרים ולא ילדים, לא צריך לשלוט בהם אלא להנהיג תוך מתן כבוד לרגשותיהם ועמדותיהם. 

 

זכרו, אסרטיביות היא מיומנות שניתן לשפרה ובכך להשיג דברים רבים בעולם הניהול כמו גם בעולם הפרטי אך היא תשרת אתכם רק אם תנהגו כבוד באחרים ותהפוך לאגרסיביות ברגע שתזלזלו באחרים או בכבודם. מנהל אסרטיבי יזכה לכבוד ואילו מנהל העושה שימוש בעמדתו וסמכותו כדי לשלוט בעובדיו – לא יזכה להצלחה לאורך זמן. לכן, החוכמה בניהול היא שמירה על האיזון בין שני הקצוות שאינם משרתים אותנו.

אני מזמינה אתכם לקפיצת מדרגה אישית, מקצועית וניהולית ולתיאום פגישת הכרות:

לקריאה נוספת – אימון מנהלים, מיומנויות ניהול, אימון לאסרטיביות 

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה