בלוג האימון של טלי פלד
0
10/06/2015
אימון מנהלים – גנבו לי את הקרדיט. לדבר או לשתוק?

יואב, מתאמן שאני מלווה מספר חודשים, הוא מתכנת בכיר בצוות והוא עוסק בפיתוח תוכנת הדגל של הארגון שלו. במשך חודש וחצי הוא חיפש פתרון לבעיה מרכזית בפיתוח, עד שהגיע היום ובו הוא מצא את פריצת הדרך. פיתוח התוכנה זכה להתקדמות משמעותית מאוד בזכותו, אבל בישיבה מול מנהלי החברה הגדולים, המנהל הישיר של יואב הציג את פריצת הדרך כפריצה שבוצעה על ידו ממש, כאילו עבד עליה בעצמו.

גם ענת, אותה ליוויתי בעבר, הצליחה לייעל את הדו"ח החצי-שנתי ללקוחות הארגון, כך שהוא חוסך זמן עבודה ומציג את הנתונים טוב יותר ללקוחות. ובכל זאת, במצגת שהוצגה לכל העובדים, הוזכר שמו של מנהל הצוות שלה כמי שאחראי על הייעול, מבלי להזכיר את שמה בכלל. המצבים האלו מוכרים לכם? מסתבר שאתם לא לבד. עובדים רבים נתקלים במהלך הקריירה שלהם בתופעה של 'גניבת קרדיט' על עבודה שביצעו או רעיון שעליו עלו. מה עושים כדי להתמודד עם התופעה הזו ואיך ניתן לנסות ולצמצם אותה להבא?

אימון מנהלים – איך לתקשר את הנושא מול המנהל?

נצא מנקודת הנחה שהמנהל שלכם גנב לכם את הקרדיט על מהלך שביצעתם. חשוב מאוד להבין אם המנהל מודע לכך או לא, שכן אם הוא לא מודע לגניבה, הוא צפוי להמשיך כך גם להבא. בכל מקרה, כעובדים עליכם לתקשר את הנושא בצורה שאינה ביקורתית, אלא מאפשרת למנהל להבין שהתנהל לא נכון. למשל, אתם יכולים להתנסח כך: "אני שמח שהצלחנו בפרויקט ומקווה שלא שכחת לתת לי את הקרדיט כמי שהוביל את הצוות". זה סוג של רמז לפעם הבאה.

תמונה: iosphere

תמונה: iosphere

הנושא חוזר על עצמו פעם נוספת? גניבת הקרדיט היא ממש דפוס של המנהל? עליכם לתקשר זאת שוב מולו, אך בצורה ברורה מאוד. הפעם עליכם להיות מובנים עוד יותר, ולכן המילים שבהן תשתמשו תהיינה בהתאם. לדוגמא: "זה מאכזב לא לקבל קרדיט על עבודה שהייתי אחראי לה, שוב ושוב. חשוב לי להבין מדוע זה קורה". זו סיטואציה שתחייב את המנהל לתת לכם תשובה. במקרים קיצוניים של מנהל שחוזר על כך ומתעלם, ניתן לתקשר זאת עם מחלקת משאבי אנוש.

בהקשר זה, חשוב מאוד לנהל שיחה עם המנהל, ולא להעדיף תקשורת באמצעות מיילים, זאת משני טעמים. ראשית, מדובר בנושא החשוב לכם מאוד ולכן שיחה היא מעמד ראוי יותר להציף אותו. שנית, הדבר יחייב את המנהל שלכם להגיב במקום, בניגוד למייל שממנו הוא יכול להתעלם או לחשוב על ניסוח תשובה 'דיפלומטית'.

אימון מנהלים – מה עושים כשקולגה גונב לכם קרדיט?

ישנן פעמים שבהן המנהל הוא זה שלוקח לכם קרדיט על מהלך ראוי שביצעתם, אבל בחלק לא קטן מהמקרים מדובר בעובד אחר, קולגה שלכם, שמתהדר בנוצות לא לו ומציג עצמו כאחראי למהלך. אם במקרה של המנהל הדבר עשוי להיות מובן (בכל זאת, הוא המנהל שלכם ואתם חלק מצוות), במקרה של לקיחת קרדיט על ידי קולגה, הדבר עשוי להיתפס (ובצדק) כחמור יותר מבחינתכם.

במצב כזה, קודם כל העדיפו לתקשר את הנושא עם הקולגה שלכם באופן חברי. אל תמתינו זמן רב לאחר המקרה והשתדלו לדבר עליו כל עוד הוא 'טרי'. הציגו את הבעיה ודברו עליה בפתיחות ובכנות. רק אם אין מנוס, תקשרו את העניין עם המנהל הישיר. סביר מאוד להניח שתמצאו פתרון בשיחה עם חברכם לעבודה, ולכן העדיפו קודם כל לקיים אותה במקום לרוץ לבוס כמו לגננת.

תמונה: iosphere

מי לא אוהב לקבל קרדיט? (תמונה: iosphere)

האם אנחנו רודפי כבוד? למה צריך בכלל קרדיט?

ייתכן שאתם קוראים את השורות האלה ולא מבינים מדוע כל כך חשוב כעובדים לקבל קרדיט מהלכים משמעותיים שמבוצעים בעבודה. קרדיט הוא אחד האמצעים (מתוך אמצעים רבים) למתן מוטיבציה לעובדים, הוא מפתח אותם וגורם להם להרגיש שייכים לארגון, מעניק תחושה של הערכה וכו'. כאשר ניתן קרדיט הולם על מהלך משמעותי וראוי לציון, הדבר מעניק מוטיבציה ודוחף את העובד להמשיך ולהתמיד בעבודתו. כאשר לא ניתן קרדיט, הדבר עלול לגרום לעובד לא להרגיש שייך ולא מוערך, גם אם הדבר נעשה שלא במתכוון.

באופן כללי, כדי לזכות בהכרה המגיעה לכם, מומלץ לכם כעובדים, לשווק את עצמכם מעט – בגבולות הטעם הטוב כמובן, כפי שהמלצתי בעבר במאמר שפורסם באתר ynet. כך למשל, דאגו לספר למעגל הקרוב שלכם בארגון על ההצלחה שלכם ונסו לוודא שאנשים רבים נחשפו לכך (בין אם במיילים כבדרך אגב ובין אם בשיחת מסדרון). זכרו – לא מדובר במגלומניה, אלא בצורך טבעי שמקנה לכם ביטחון בסופו של יום. אותו ביטחון, עשוי בבוא הזמן לזכות אתכם בקידום ובהערכה במקום העבודה שלכם.

אם יש לכם שאלות או תהיות בנושא, אשמח שתיצרו איתי קשר. מעוניינים לשמוע פרטים על אימון אישי למנהלים? אתם מוזמנים לפנות אליי לתיאום פגישת הכרות ללא התחייבות:

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה