בלוג האימון של טלי פלד
0
10/06/2018
כניסה לתפקיד ניהולי – כיצד להתמודד עם עקיפת סמכות

עומר (שם בדוי) הוא ראש צוות צעיר ומוצלח שמוביל 8 עובדים בארגון שלו. הוא עובד מול מנהל ישיר, האחראי על שלושה ראשי צוותים. תוך כדי תהליך האימון שהוא עבר איתי, הוא עדכן אותי בסוגיה 'קטנה יחסית' לדבריו, אבל כזו שהדליקה אצלו נורה אדומה: אחת העובדות שלו רצתה לגוון את תפקידה ולבקש שיפור בתנאי השכר. במקום לערוך שיחה עם עומר, היא בחרה לגשת לבוס של עומר, האחראי על שלושה צוותים. בהמשך סיפר עומר על מקרים נוספים בהם עקפו את סמכותו וניגשו לבוס שלו…

"זה לא משהו משמעותי מאוד, אבל נראה לי שהיא הייתה צריכה לדבר איתי על הנושא הזה. אחרי הכל, אני המנהל שלה", ציין עומר ובצדק. מדוע העובדת לא התייעצה איתו? אמנם חלק מהמנהלים, במיוחד מנהלים חדשים, עשויים לחשוב שמדובר בעניין פעוט, אך אותו עניין עלול להיות פתח לעקיפת הסמכויות שלכם כמנהלים, על ידי עובדים אחרים. בשורות הבאות ננסה להבין מדוע ישנם מקרים שבהם עובדים עוקפים את המנהלים שלהם ומה ניתן לעשות כשהדבר קורה.

כניסה לתפקיד ניהולי – התמודדות עם עקיפת סמכות 

אם אחד העובדים עקף אתכם, סביר להניח ששאלתם את עצמכם את השאלה הזו, גם אם בלב. ישנן פעמים, שעקיפת הסמכות היא הכרחית ונעשית בתום לב. למשל, כשהמנהל לא במשרד והעובד צריך עזרה, משוב או סיוע בקבלת החלטה מדרגה בכירה ממנו, ולכן הוא פונה לבוס שלכם.

תמונה: stockimages

תמונה: stockimages

לעתים הדבר קורה מכיוון שהעובד לא קיבל או הסתדר עם מה שהמנהל ביקש ממנו – ולכן שאף לעקוף אותו במכוון ולפנות לסמכות גבוהה שמעל לבוס הישיר שלו. בדרך כלל, מניסיוני ומשמיעת עדויות של מנהלים ש'נעקפו', עקיפת הסמכויות לא תתרחש בנושאים יומיומיים, אלא בנושאים מהותיים יותר – אי הסכמות, כעס, עלבון, בקשה לשכר או תנאים שלא נענתה וכו'.

סיבה נוספת לעקיפת סמכויות יכולה בהחלט להיות היחסים שלכם עם העובדים ותכונות האופי שלכם. למשל, אם אתם מנהלים שנחשבים לא סמכותיים או כאלו שלא נותנים תשובות לשאלות מצד העובדים – אל תופתעו מעקיפת סמכותכם. באותה מידה, אם אינכם מנהלים המאפשרים שיח פתוח ותקשורת טובה – אל תופתעו אם לא נוח לעובדים לתקשר עימכם והם מחפשים אפיקים אחרים…

עם עומר עבדתי על בנייה של סמכות ניהולית המורכבת ממספר גורמים על מנת שיתנהל בהצלחה למול הצוות.

כניסה לתפקיד ניהולי – האם אני צריך לדאוג?

אחד העובדים עקף אתכם, אבל מדובר בעובד בודד ולא במגמה. למרות זאת, גם אם מדובר בעובד אחד בלבד, עליכם לעשות בדק בית ולשאול את עצמכם מה קרה ומדוע? מדוע העובד לא עדכן אתכם על המהלך, מדוע הוא היה צריך לעקוף אתכם אם התקשורת ביניכם טובה.

ישנם מקרים שבהם העובד יתקשר את הפנייה לדרגה הניהולית הבכירה יותר עם המנהל הישיר. במקרים אלו, לעתים המנהלים מסכימים ולעתים לא. אם העובד לא תקשר את העקיפה מול הבוס – זה לא תקני לדלג עליו, אלא אם המנהל השפיל אותו או עשה מעשה שלא ייעשה, ואז הפנייה צריכה להיות למחלקת משאבי אנוש.

מנהל שעוקפים אותו יכול להתרגז, ביטחונו עלול להתערער, כמו גם סמכותו למול עובדיו. בטווח הארוך, מעשה העקיפה עלול להביא לפקפוק באמינות של עובדים ובנאמנותם כלפיו. השאלה המרכזית כאן היא מדוע היה צורך לעקוף אותו ומדוע לא ניתן לפתור כל דבר פנים אל פנים ובצורה טובה, ולכן על מנהל שנעקף לשאול את עצמו את כל השאלות שציינתי.

כניסה לתפקיד ניהולי – איך אמנע עקיפת סמכויות?

אין כאן דרך ברורה שתפעל בכל מצב, שכן בכל ארגון ישנם תפקידים שונים, סגנון ניהולי אחר וכמובן עובדים אחרים. עם זאת, השתדלו לאמץ מספר כללים שיגדילו את הסיכוי לנהל תקשורת פתוחה, בה העובדים יוכלו להתבטא בצורה חופשית ולהגיע לתובנות ולהסכמות איתכם כמנהלים, מבלי לעקוף אתכם:

  • דברו עם העובדים – שאלו אותם אם הכל בסדר, איך הם מסתדרים עם המשימות שלהם, אם הם מספיקים לעמוד ביעדים שנקבעו או צופים קשיים וכו'.
  • נהלו תקשורת פתוחה – עדכנו את העובדים בצורה ישירה כי אתם מצפים לפנות אליכם בכל נושא ישירות ולא לאחרים. שדרו שאתם פתוחים לנהל כל שיח, להקשיב לכל תלונה, לפתור כל קונפליקט, בעיה וכן אי-הסכמות ביניכם. עדכנו כי במידת הצורך אתם בעצמכם תערבו סמכות ניהולית מעליכם.
  • שבו עם דלת פתוחה – עד כמה שזה נשמע מוזר, דלת פתוחה יכולה להוות אמצעי המשדר נוחות ופתיחות לעובדים. המנהל יושב בחדר משלו במשרד (בדרך כלל), ואם הדלת תהיה סגורה רוב הזמן, הדבר ישדר לעובדים ריחוק – 'אל תתקרבו'. דלת פתוחה לעומת זאת משדרת את ההפך.
מדיניות 'דלת פתוחה' (תמונה: nattavut)

מדיניות 'דלת פתוחה' (תמונה: nattavut)

כניסה לתפקיד ניהולי – עקפו אותי. מה לעשות?

אם אחד העובדים או כמה עובדים עוקפים אתכם, זמנו אותם לשיחה משתי סיבות. הסיבה הראשונה: להבהיר שכך לא מתנהלים. עם זאת, אל תנזפו בעובד שלכם, אלא הבהירו והסבירו להם את העניין ברוח טובה. עדכנו אותם שאתם מצפים לפתור דברים יחד. הסיבה השנייה: לבחון מה הסיבות לכך שהעובד עקף אתכם על מנת לבצע תהליך של למידה עצמית וכמובן על מנת לפתור כל סוגיה שעולה. במישור האישי שלכם – זה הזמן לבנות את הסמכות הניהולית שלכם למול הצוות.

ןמה לגבי הבוס שלכם המנהלים? דברו איתו ובקשו שלא לאפשר למקרים כאלו לקרות. הבוס שלכם אמור לגבות אתכם, הוא עצמו אמור שלא לאפשר את ה'מעקף' הזה…. הוא אמור לשתף אתכם בשיחה עם כל עובד שלכם ולא לאפשר את עקיפת הסמכות שלכם כמנהלים. מעד ואיפשר? דברו עימו, העירו את תשומת ליבו.

לסיכום – כשעובד עוקף אתכם משהו ברוב המקרים אינו תקין בתקשורת ביניכם ועל כן הוא נאלץ 'לדלג' מעליכם. יחד עם זאת, כאמור לא כל עקיפה צריך 'לקחת ללב'. ישנם מקרים שמקורם אחר, לדוגמא כאשר אתם לא נמצאים במשרד, עסוקים מאוד במשך כמה ימים, בסדרת פגישות וכיו"ב – בכל מקרה עקיפת סמכות היא הרגל שצריך למנוע אותו. עקיפת סמכות היא גם התנהלות שמנהל בכיר (האחראי על המנהל שעקפו אותו) צריך להתנגד לה ולהסביר שאינה מקובלת עליו. הוא אמור לשלוח את העובד להתמודד בשיחה עם מנהלו הישיר.

לקראת כניסה לתפקיד ניהולי? כבר נכנסתם ? זה בדיוק הזמן לרכוש מיומנויות ניהול על מנת לדלג על מהמורות המצפות לכם, להצליח בתפקיד ולהתקדם. דברו איתי ונמצא לכם את המסלול הנכון – אישי או קבוצתי : 050-8380603

תהליכי התמודדות מלווים אותנו קבוע.
זה הזמן ליזום!
אני כאן כדי לעזור לכם בדרך.

שם פרטי:

שם משפחה:

טלפון:

מייל:

פרטים שחשוב שאדע:


אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה