בלוג האימון של טלי פלד
2
24/06/2014
מנהלים, כך תזהו שחיקה אצל העובד שלכם ותתמודדו איתה


אחד הסרטים של צ'רלי צ'אפלין מספק הצצה מצחיקה למדי לעולם העבודה של פעם: עולם שבו האדם עובד, ללא דיבורים מיותרים או הפסקות למיניהן, ומבצע בדיוק את אותה המשימה מול המכונה. בתקופה הזו השייכת לעבר, העובד היה מבצע את אותה העבודה במשך שנים רבות, לעתים אפילו במשך כמה עשורים. אז, אף אחד לא דיבר על "שחיקה בעבודה", אבל הביטוי הזה הופך ליותר ויותר מרכזי בחיי העבודה שלנו, שגם הם עברו מהפך בעשורים האחרונים.

מהי אותה שחיקה שעליה אנחנו מדברים? השחיקה עשויה לבוא לידי ביטוי בכמה מובנים אצל העובד: הוא לא יהיה 'מחובר', לא יתלהב, יהיה ממורמר, ימציא 'מחלות מדומות' כדי להיעדר מהעבודה, יגיע לעבודה עם עיניים 'כבויות' ללא ברק, לא יפגין עניין בנעשה ויבצע רק את מה שמוטל עליו, ולא מעבר.

טלי פלד - באנר עם רקע כחול

הסיבה נעוצה באופן הניהול? ומה הפתרון?

אחת הסיבות לאותה שחיקה, עשויה להיות בכלל תחום העיסוק שבו מועסק העובד. ייתכן שהתחום הספציפי אינו מתאים לעובד בצורה האופטימלית, ולכן הוא מתקשה לתפקד כמו שצריך ולהיות אפקטיבי. כשהערכים של העובד לא תואמים את ערכי הארגון, או כשהעניין שלו אינו בהלימה עם התפקיד, הוא ירגיש שחיקה ותסכול, בין היתר מכיוון שהוא לא ממצה את הכישורים שלו ולא מממש את עצמו. הדגש של העובד יהיה הישרדות ופרנסה בלבד, במקום הגשמה והנאה במקום העבודה.

חוסר ההתאמה יכול להיות אחת הסיבות, אבל לפני שקופצים למסקנות, רצוי לבדוק קודם כל את עצמכם, המנהלים. האחריות לשחיקה היא בדרך כלל על שני הצדדים: הארגון צריך לבחון במה הוא יכול לעזור לעובד: להקל עליו בעבודה אם מדובר בעומס לא סביר ששוחק, להוסיף לו גיוון ועניין, להעביר אותו לתפקיד אחר אם העובד באמת מיצה את עצמו בתפקיד , לאפשר לו להתפתח לכיוונים נוספים ועוד.

מצד שני, האחריות היא גם על העובד – להציף את הבעיות עם המנהל הישיר שלו ולהציע בעצמו דרכים לשיפור שיועילו הן לו והן לארגון. לפעמים, ניתן להתגבר על שחיקה בעזרת עניין מחוץ לעבודה, וייתכן שכמנהלים עליכם לאפשר לעובד לעסוק בתחומי עניין נוספים שאינם רק בין כותלי הארגון. נכון, העובד צריך להציף את הבעיות שלו, אבל כמנהלים, אתם יודעים שלא כל העובדים זהים. ייתכן שעובדים מופנמים לא יציפו את הבעיות ויהיה עליכם לזהות את השחיקה, אם היא קיימת – לכן אחד הדברים החשובים הוא להקפיד להיות קשובים לעובדים שלכם.

ייתכן שהבעיה היא בכלל ניהולית

ייתכן שהבעיה היא בכלל ניהולית (iosphere)

אל תשדרו שחיקה לעובדים!

שחיקה בעבודה קיימת לא רק בקרב עובדים זוטרים, אלא גם בקרב עובדים בכירים, ובהם גם מנהלים כמובן. כאשר המנהל עצמו מרגיש שחוק, מדובר בבעיה בפני עצמה. לכן, אם אתם מרגישים שחיקה בעבודתכם כמנהלים בגלל ריבוי משימות, ניהול זמן בעייתי, אחריות גדולה וקושי להתמודד או מיצוי התפקיד – הדבר עלול להקרין על העובדים הכפופים לכם. מטבע הדברים, המסר שיועבר יהיה שלילי ובדרך כלל, אותו מנהל שחוק יהיה לא נחמד וחסר סבלנות.

ממקרה שכזה, אסור להתעלם. יש לשים את הבעיה על השולחן ולטפל בה – אם תטאטאו את הבעיה, הדבר לא ייצור פתרון, אלא רק יחריף את המצב. במקרים מסוימים, לא הייתי פוסלת למשל יציאה לחופשה של כמה ימים כדי לאגור כוחות מחודשים, לנצל את הזמן למחשבה ולחזור נחושים יותר. במקרים אחרים הייתי ממליצה לבחון אפשרות למעבר לתפקיד אחר בחברה. פיתוח אישי ועניין לא בהכרח באים עם 'עליה בסולם ההיררכי' אלא גם בגיוון ושינוי תפקיד בצורה רוחבית.

במסגרת אימון מנהלים צעירים בקבוצה שאני מבצעת, ניתן דגש לניהול נכון של עובדים ולזיהוי בעיות כמו שחיקה במהלך העבודה. כמו כן, ניתנים כלים להתמודדות עם בעיות אלה.

 

2 Responses

  1. היי
    אני ב"סרט" הזה 31 שנה… 31 שנה של ניהול סניפים
    שחוק מאוד……….אבל בסופו של יום כשאני מביט סביבי כנראה שההחלטה למרות הכל להשאר בתפקיד של מנהל סניף ולא לעבור לתפקיד אחר..היתה נכונה..

    מאיר אנצו
  2. הסיפור של השחיקה מסתכם בשני מימדים:
    ציפיות, ומשאבים.
    כשהציפיות לא מתגשמו לאורך זמן המשאבים שלך יתכלו ותהיה שחוק.
    כשאתה מכור לעבודה, א למשימה בה אתה מאמין בכל מאודך אבל היא לא מתקדמת לפי ציפיותך, המשאבים שך יתכלו- מה ששוב מוביל לשחיקה.
    כל היתר הם בירורים על 2 מימדים אלו.

    שוקי

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה