בלוג האימון של טלי פלד
0
09/03/2017
פיתוח מנהלים – התאמת סגנון ניהולי לעובדים שונים

פיתוח מנהלים – כך תתאימו סגנון ניהולי שונה לכל עובד

אתם מנהלים עובדים בצוות או במחלקה, ומי כמוכם יודעים עד כמה כל עובד הוא אדם מיוחד ושונה מהעובדים האחרים, עם תכונות, התנהגות והרגלים שונים. מכיוון שכך, כמנהלים עליכם להבין כיצד לתקשר עם כל אחד מהעובדים בצורה שתועיל הן לכם כמנהלים, הן לארגון והן לעובד – כך שהתקשורת הטובה תגרום לו למוטיבציה, להנעה ותעצים אותו.

סגנון ניהולי מסוים טוב לעובד אחד ויכול להיות רע לעובד אחר, ולכן אם תנהלו את כל העובדים שלכם באותו אופן, סביר שלא תצליחו לנהל בהצלחה. כדי להוביל צוות המורכב מאנשים שונים, אי אפשר לנהל בצורה אחידה, בדיוק כמו שמול דוברי שפות שונות לא תדברו עברית, כי זו שפת האם שלכם. צריכה להיות התאמה בין המנהל לבין כל אחד מעובדיו, וזאת לאחר למידה האחד של האחר והתאמת התקשורת בצורה הטובה ביותר.

ייתכן כי אתם שואלים את עצמכם: "למה אני צריך להתייחס לכל אחד מהעובדים בצורה מסוימת ולא שיתיישרו לפי הקו שלי?". ובכן, ההפך הוא הנכון. התנהלות גמישה והתאמת סגנון ניהולי אחר לכל עובד, מאפשרות להתנהל נכון מול כל עובד ובכך להפיק מכל עובד את המיטב. אם לא תבצעו זאת כמנהלים, מעבר לכך שלא תפיקו את המיטב מכל עובד, יש אפשרות שלא תצליחו לנהל בצורה טובה את העובדים וכך אחד מהם עלול להיעלב, האחר לא להיות ממוקד, האחד לא להצליח שכן הוא היה צריך הכוונה טובה, האחר יכול להיות רגיש מידי וכו'. כל אחד הוא אישיות בפני עצמו וכאשר אנחנו לא שמים לב למאפיינים הייחודיים של כל אחד, המשולש הכולל את העובד, המנהל והארגון, יכול רק להפסיד מכך.

כדי להניע כל עובד בצורה אפקטיבית, צריך להכיר כל אחד ולהתאים את עצמנו כמנהלים אליו. כמנהלים, עליכם להיכנס לראש של העובד ולהבין מה דפוס החשיבה שלו, מה הרגישויות שלו, מה האמונות שלו, מה מפריע לו, מה מדרבן אותו, מה סגנון העבודה שלו וכו'.

team-965093_1920
פיתוח מנהלים – כיצד להתמודד עם 10 טיפוסי עובדים שונים ?

1.      הסוליסט – העובד הסוליסט הוא איש ביצוע שאוהב לבצע את העבודה לבד. לעתים זה טוב, בעיקר אם הוא מבצע את העבודה שלו כמו שצריך. במקרים שבהם הוא אמור לעבוד בתוך צוות, אבל מעדיף לפנות הצידה ולא ליצור אינטראקציה עם העובדים האחרים, הדבר בעייתי. כמנהלים, עליכם להבין שישנם טיפוסים כאלו וכי זהו מצב תקין, בהנחה שגייסתם את העובד והוא התאים לכם מראש. השתדלו לתת לעובד זה משימות עצמאיות ופחות קבוצתיות. בשורה התחתונה, עליכם לדאוג לחבר אותו לאחרים, שכן על אף ה'בדידות' שלו, הוא לא אמור להיות מנותק לגמרי מאחרים.

2.      איש הצוות – זהו עובד שזקוק לעבודת צוות, שה'ביחד' גורם לו לפעול טוב יותר. טיפוס זה מתאפיין בחברותיות וברצון לאינטראקציה עם אחרים. הוא מפיק מעצמו יותר כשהוא ניזון מאינטראקציה של קבוצה, מרעיונות ומעשייה. כמנהל, עליכם לאפשר לו ככל האפשר לעבוד באינטראקציה עם עוד אנשים, או עם טיפוסים אחרים בארגון, לבצע משימות בשיתוף אחרים וכו'.

3.      הפתוח – זהו עובד שניתן לדבר איתו ולהעיר לו, והוא יפגין פתיחות ויקבל את שתאמרו לו. מדובר בטיפוס שנוח להתנהל מולו, לעומת הטיפוס הרגיש שהוא ההפך הגמור מכך. כמנהלים, עליכם לזהות את העובד הפתוח, לרתום אותו למטרות הצוות בצורה מוצלחת ולהניע אותו.

4.      הרגיש – הטיפוס ההופכי מהעובד הפתוח. בטיפוס הרגיש, כל הערה עלולה לפגוע. הוא פגיע, רגיש, לוקח ללב הרבה יותר מאחרים. לכן, כמנהלים, עליכם להבין את הרגישויות שלו ולדעת מה מותר לומר ואיך ומה יכול לפגוע, לשקול מילים ולהתנהל מולו בעדינות. עובדים רגישים יכולים להיות עובדים נהדרים, צריך רק לדעת כיצד להתנהל מולם: ודאו שאתם עובדים מול העובד הרגיש בצורה שלא תפגע ולא תעליב אותו.

5.     המופנם – זהו עובד שניחן ברגישות, ביכולת הקשבה, בהיעדר אגו ובאי שליפות מהמותן. במקרים רבים, העובד המופנם הוא בעל רעיונות מעולים, הבעיה היא שקולו בקושי נשמע והוא לא מבטא זאת. זיהיתם עובד מופנם? השתדלו 'לכפר' על התכונה הזו שלו: שתפו אותו בישיבות, אפשרו לו להביע דעה בצוות, תנו פידבק חיובי לרעיונות שלו ותנו לו להרגיש בנוח. השתדלו לצוות אותו לאחרים כך שתהיינה לו הזדמנויות להתבטא…

6.      ה'יס-מן' – העובד שכל מה שתגידו לו כמנהלים, הוא יבצע. טיפוס זה מאופיין בתגובתיות בלבד ולא ייזום דברים בכוחות עצמו.  לעיתים נדמה כי זה עובד שקל לנהל אך תכונה זו לא תורמת לארגון ולא לצוות ברעיונות חדשים. לכן כמנהלים, השתדלו לדובב את העובד ה'יס-מן' ועודדו אותו באמצעות שאלות כמו: "מה אתה חושב? מה אתה אומר? תביע את דעתך". השתדלו להניע את העובד כל הזמן ולאפשר לו להיות בעל יוזמה גדולה יותר.

7.      הדורש ליווי – זהו עובד שדורש לוויו וחונכות לאורך תקופה. מדובר בדרך כלל בעובד חדש, אבל לאו דווקא. לעתים זהו עובד ותיק שזקוק ליותר ליווי אישי וליותר תשומת לב. כשהוא עובד, חשוב לו לשמוע פידבקים שירגיעו אותו ש'הכל בסדר'. כמנהלים, התייחסו לטיפוס זה כמו אל ציפור שמלמדים לעוף. השתדלו לספק לו את הפידבקים ואת הליווי הדרוש, אבל במקביל לתת לו ביטחון כדי שיוכל לעבוד באופן עצמאי. הליווי ישתלם לכם אם מדובר בעובד מסור, מוכן ללמוד ורוצה להצליח.

8.      המרחף – יש אנשים שהם פשוט מרחפים באופיים, ובלתי אפשרי לשנות זאת. כשזה מגיע לעבודה השוטפת, עובד מרחף עלול לא להיות ממוקד במשימה, לדחות נושאים ולא לשים לב לפרטים קטנים. עובד מסוג זה דורש הרבה יותר בקרה ובדיקה שהוא הבין את המשימות שלו טוב, על ידי שאילת שאלות מצידכם המנהלים. השתדלו להיות עם יד על הדופק לגביו. כשמגלים טעות שביצע, עליכם לגרום לו להיות ממוקד יותר במשימה. כמו כן, השתדלו לספק לעובד המרחף לוחות זמנים מדויקים לביצוע כדי שדברים לא יידחו.

9.      מקטין הראש – עובד העושה את המוטל עליו, ללא ערך מוסף כלשהו וללא 'יציאה מהקופסה' או חריגה ממה שהוגדר. זהו עובד שאמנם מבצע את העבודה שלו, אבל מסתפק בכך. כמנהלים, עליכם לדבר עם עובד זה המון ולהזכיר לו שהוא אמנם מבצע את מה שצריך, אבל שאתם מצפים ממנו להגדלת ראש.

10.  החופר – העובד שאתם שומעים את קולו המון במהלך היום. הוא לא מפסיק לדבר בכל סיטואציה, בין אם בטלפון או עם הקולגות שלו במהלך העבודה וכך גם גורע מזמנם. לטיפוס זה יש צורך להעיר ולהציב את הגבול כמה שיותר מוקדם, אחרת הגבולות יימתחו. אם סגנון הניהול שלכם לא יהיה כזה שמציב לו גבולות, מכניס אותו לתלם ומנחית אותו לקרקע, אתם והעובדים שלכם עלולים לסבול מכך בהמשך. טיפוס זה עלול 'לחפור' גם בשיחות המשרד ובהעלאת רעיונות אינספור, תוך הפגנת חוסר מיקוד ולא תמיד לעניין. לכן, צריך לחתוך אותו ולמקד אותו. במידת הצורך העירו לו כדי שיהיה קצר וענייני להבא.

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה