בלוג האימון של טלי פלד
0
08/04/2013
תקשורת בין אישית וחשיבותה

תקשורת בין אישית כמיומנות חשובה בכל תחומי החיים

תקשורת בין אישית יעילה היא כלי חשוב בהתנהלות של של אנשים עם אחרים ושל מנהלים מול עובדים וקולגות ויש לה משקל רב הן בעולם האישי, הן בעולם הניהול. בעולם הניהול נדרשת מיומנות תקשורת בין אישית אפקטיבית לשם ניהול אפקטיבי, ממוקד וברור של עובדים, הכוונתם, הנעתם והשגת ומיקסום מטרות עסקיות. בעולם האישי וביחסים אישיים נדרשת תקשורת בין אישית טובה משום שהיא הבסיס לאינטרקציה שלנו עם הסובבים אותנו ולבניית מערכות יחסים טובות. התקשורת היא גם בסיס לזוגיות טובה ומוצלחת.

לתקשורת קיימים מרכיבים רבים: תקשורת מילולית, שפת גוף, הקשבה, אמצעים שונים (מיילים, טלפון וכו') והיא נועדה להעברת מסרים וקבלת מידע והכוונה וכן לביסוס קשרים ומערכות יחסים. אבל… לא תמיד התקשורת שלנו עם אחרים מתנהלת בצורה טובה ולעיתים נוצרים 'קצרים' שגורמים לתסכול, לפגיעה בתפקוד, לחוסר הבנה, למערכות יחסים פגומות ועוד.

מהם הכשלים בתקשורת בין אישית ?

כשלים בהבנה – לצד שתיקשר היתה כוונה מסוימת אך המקבל פירש אותה בצורה אחרת. זה נובע מעמדות, דעות ורגשות שונים של בני האדם היוצרים פרשנויות שונות. אתם אחראים לכך שאחרים יפרשו נכונה ובצורה מתאימה את המסרים והכוונות שלכם ועל כן עליכם להיות ברורים ובעיקר חד משמעים על מנת שלא לאפשר פרשנויות שונות או שגויות. גם כאשר לא נוח לכם להעביר מסר כלשהוא – חשוב שתעשו זאת בצורה נעימה, ישירה ושאינה משתמעת לשתי פנים.

כשאין ערוץ פתוח לתקשורת – כאשר עובדים לא מרגישים נוח לתקשר איתכם ללא חשש, יש סיכוי רב שלא תדעו דברים רבים, כל שכן תחושות ובעיות שלהם. הדברים ה'נסתרים' מעיניכם בשל כך יצוצו בהמשך ויהוו מכשול. לכן, חשוב שתיצרו אקלים ארגוני פתוח לעובדים ותאפשרו להם לבטא עצמם ללא חשש. כאנשים פרטיים, חשוב שתקפידו על ערוץ הפתיחות עם הקרובים לכם כדי לאפשר מערכות יחסים טובות, פתיחות ואמון ועל מנת שתהיו מעורבים במה שקורה עם בני משפחה וחברים.

כשקיימת תקשורת 'על' – זוהי תקשורת ללא חיבור לשטח. בעולם הניהול הדבר יתאפיין בחוסר חיבור לעובדים, לרחשים והרגשות הקיימים בקרב צוותי עובדים. בעולם האישי הדבר יתאפיין בניתוק למשל ממה שקורה אצל בני המשפחה והתוצאה תהיה ריחוק, אי-ידיעה והפתעות בהמשך. בשני העולמות, הפרטי והאישי, עליכם להיות מעורבים ואחראים ליצירת התקשורת ופתיחות.

ערוצי תקשורת לא מתאימים – כדי לתקשר בצורה נכונה צריך לעשות שימוש בערוץ התקשורת המתאים. למשל, דברים מורכבים או חשובים במיוחד כדאי לתקשר פנים מול פנים ולא במייל. שיחות אישיות – כנ"ל. באופו כללי כדאי שתחשבו על הדרך הטובה ביותר להעברת מסרים על פי הקשרם וחשיבותם : בשיחה אישית, במייל, בטלפון, במיזכר וכו'.

כשאין הקשבה – כאשר אתם לא מקשיבים לעובדים קולגות ,ילדים, בני זוג וכו', חושבים שרק אתם יודעים הכל ובעלי נסיון ומקשיבים רק למה שנוח ומתאים לכם – אתם בבעיה. הקשבה אפקטיבית היא מעבר למילים, היא גם הקשבה לשפת הגוף ולמסרים רגשיים של אחרים, היא הקשבה 'נקיה' מבלי שתהיו עסוקים באותה עת בתכנון תשובתכם, היא הקשבה מתוך רצון לשמוע את הצד השני ולא רק להשמיע.

אי בהירות – כאשר מדברים באופן כללי יכולות להיות בעיות הבנה בצד השני. כמנהלים המובילים כפיפים חשוב שתהיו ממוקדים ומאד ספציפים לגבי הנחיות שאתם נותנים, ציפיות שיש לכם מעובדים ו/או מפרוייקטים ותקפידו שלא להיות מעורפלים. כדי להיות ספציפים חשוב לתקשר נושאים כמו יעדים, לוחות זמנים, ציפיות מקצועיות ועוד. כאנשים פרטיים חשוב שלא תיצרו אי הבנות או הבנות שגויות בצד השני על ידי כך שתהיו ברורים מאד גם בנושאים שלא נוח לכם לדבר עליהם.

שיפוטיות – כשמגיעים לתקשורת ממצב שיפוטי קשה מאד לתקשר ביעילות. אם אתם מעבירים ביקורת על עובד מסוים – לא תצליחות לנהל עימו תקשורת בונה ומיטיבה. אם תעבירו ביקורת על ילדיכם – הם יימנעו מלתקשר ולשתף אתכם בדברים חשובים. חשוב לנהל תקשורת בין אישית ממקום 'נקי', לא מאשים, לא כועס, לא שלילי וביקורתי.

מיומנויות תקשורת בין אישית הן בעלות חשיבות רבה בחיים, בקריירה, במשפחה, בזוגיות ובניהול. התנהלות נכונה במיומנויות אלו תחסוך מכם מבוכה, כעס, חוסר-הבנה, תקשורת לקויה ויחסים משובשים ותאפשר לכם מערכות יחסים תקינות וטובות בחיים האישיים, בקריירה ובתפקידי ניהול.

אם אתם מרגישים צורך בשיפור התקשורת הבין אישית שלכם בעולם הניהול או בעולם האישי שלכם, אתם מוזמנים ליצור עימי קשר:

 

אתם מסכימים? יש לכם מה לומר? אשמח לשמוע את דעתכם:


הוספת תגובה

בחזרה למעלה